Raskas päivä töissä? Täysin sähköiselle Ford E-Transitille tehtävät rankat testit simuloivat koko sen elinkaaren kattavaa kovaa käyttöä

21.7.2021

Fordin uusi täyssähköinen E-Transit joutui äärimmäiseen testiin todistaakseen valmiutensa päivittäiseen työhön.

Oli sitten kyse kiireisten asioiden järjestelystä ennen kauan odotettua lomaa, ison projektin hoitamisesta tai stressaavan tenttiviikon kohtaamisesta, monet meistä ovat elämänsä aikana kokeneet erittäin kiireisen vaiheen työssä, kotona tai opiskellessa. Entä jos joutuisitkin suorittamaan kymmenen vuoden kovan työn kahdentoista viikon aikana?

Tämän haasteen kohtasi uusi Ford E-Transit, maailman myydyimmän pakettiauton täysin sähköinen versio, rankan testijakson aikana. Testausjärjestelmä on suunniteltu simuloimaan asiakkaiden intensiivistä käyttöä ja sen vaikutuksia koko pakettiauton käyttöiän ajalta. Ford E-Transit altistettiin rankalle testaukselle, jotta ennakkomyynti voidaan aloittaa alkuvuodesta 2022.

Fordin uusi video demonstroi äärimmäisen ilmasto- ja kestävyystestauksen, jonka E-Transit-pakettiauton ja alustan ohjaamomallien prototyyppi on käynyt läpi Fordin huipputeknologialaitoksissa Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Testien aikana täyssähköinen E-Transit otti vastaan haastavat talviolosuhteet Michiganissa, Yhdysvalloissa, simuloitua äärimmäistä lämpöä, kylmyyttä ja korkeuseroja Fordin ympäristötestilaitoksessa Kölnissä, Saksassa, sekä jättimäiset kuopat ja vaikeakulkuiset tienpinnat Lommel Proving Groundilla Belgiassa.

Fordin ajoneuvojen alokasleirillä

Ford haastoi E-Transitia tiukan testisarjan avulla varmistaakseen, että se on yhtä kestävä kuin sen dieselkäyttöiset sisarmallit. Kompromissittomalla lähestymistavalla voidaan todistaa yli 240 000 ajokilometrin ja vuosikymmenen kovan työn vaikutukset vaikeimmissakin olosuhteissa työskenteleville asiakkaille.

Fordin ympäristötestilaitoksessa voidaan simuloida olosuhteita Saharasta Siperiaan. Insinöörit hioivat täysin sähkökäyttöistä voimansiirto- ja ohjaamoympäristöä parhaan suorituskyvyn ja tehokkuuden saavuttamiseksi. He altistivat E-Transitin yli 40 celsiusasteelle (keskimääräistä aavikkoa kuumemmalle lämpötilalle) kahden viikon ajan, käyttämällä 28 kohdevaloa 4000 watin polttimoilla. E-Transitin akussa on nestejäähdytystekniikka, joka takaa optimaalisen suorituskyvyn äärimmäisissä sääolosuhteissa.

Pakettiauton oli lisäksi osoitettava, että se pystyi, paitsi toimimaan -35 celsiusasteessa, eli tyypillistä Siperian talvea kylmemmässä ilmastossa, myös nousemaan täydellä kuormalla 2500 metrin korkeuteen. Korkeus vastaa Itävallan Grossglockner High Alpine Roadia, yhtä Euroopan korkeimmalla kulkevista päällystetyistä teistä.

Matka tuhansien töyssyjen, kuoppien ja mukulakivien yli suoritettiin Fordin Lommelin laitoksessa simuloimalla mukulakivikatuja, vaikeakulkuisia teitä ja muita haastavia reittejä ympäri maailmaa.

E-Transitin akkupaketin, sähkömoottorin ja ainutlaatuisen takajousituksen kestävyys testattiin ajamalla uudella mallilla toistuvasti muta- ja suolakylpyjen sekä suolaisten vesisuihkujen läpi, simuloimalla talviteitä ja kahlausta, sekä testaamalla komponenttien korroosiokestävyyttä. Sähkömoottorin luotettavuus todistettiin lisäksi käyttämällä sitä jatkuvasti 125 päivän ajan.

Fordin hyötyajoneuvojen johtajuuden sähköistäminen

E-Transitin työvalmiutta testataan entisestään myöhemmin tänä vuonna alkavilla laajoilla asiakaskokeilla supermarkettien, sähkölaitosten ja hankalakulkuisten alueiden toimitusalueilla. Nämä kokeet auttavat Fordia parantamaan entisestään E-Transitin käyttökokemusta, joka tarjoaa tuottavuutta parantavia ominaisuuksia, kuten vähemmän huoltoa tarvitsevan sähköisen voimansiirron ja kehittyneen kytketyn ajoneuvotekniikan.

E-Transit on osa Fordin suurta 30 miljardin dollarin investointia sähköautoihin vuoteen 2025 mennessä. Yhtiö on ilmoittanut, että sen eurooppalainen hyötyajoneuvovalikoima koostuu 100 prosenttisesti ajoneuvoista, joilla on valmiudet nollapäästöisyyteen, täyssähköajoneuvoista tai ladattavista hybrideistä vuoteen 2024 mennessä. Kaksi kolmasosaa hyötyajoneuvojen myynnistä odotetaan koostuvan täysin sähkökäyttöisistä tai ladattavista hybrideistä vuoteen 2030 mennessä.

Lainaukset

”Testaamme kaikki pakettiautomme olosuhteissa, jotka ovat haastavampia kuin ne olosuhteet, joita ajoneuvot tulevat todennäköisesti kohtaamaan asiakkaiden käytössä. Täysin sähköinen E-Transit ei eroa tästä – laittamalla ajoneuvon koetukselle kontrolloiduissa testausympäristöissämme, voimme olla varmoja, että se palvelee asiakkaitamme luotettavasti, kun he siirtyvät täysin sähkökäyttöiseen liiketoimintaan.”

Andrew Mottram, projektin johtava insinööri E-Transit, hyötyajoneuvot, Ford of Europe

Video:

Ota yhteyttä Tilaa uutiskirje

Uutiset

Tarjoukset

Katso kaikki viimeisimmät tarjoukset Automaa

Uutiset

Katso kaikki viimeisimmät uutiset Automaa