Ford aloittaa tutkimuksen autonomisten autojen käytöstä pakettikuljetuksissa

24.6.2021

Ford aloittaa Euroopassa uuden autonomisia autoja koskevan tutkimuksen yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Ensimmäisenä Fordin testiauton ottaa käyttöönsä kuljetusliike Hermes. Autoa käytetään pilotoimaan “viimeisten kilometrien kuljetuksia”, joiden avulla toimitusketjusta saadaan tehokkaampi ja kestävämpi. Ford investoi noin 7 miljardia dollaria autonomisiin autoihin vuoden 2025 loppuun mennessä. Investoinnit sisältävät yhteistyön teknologiayritys Argo AI:n kanssa.


23.6.2021 – Kotiinkuljetukset ovat isompi osa elämäämme kuin koskaan aikaisemmin, mutta pakettien toimitustapa saattaa muuttua tulevaisuudessa. Ford aloittaa itseajavien autojen tutkimuksen, jonka tavoitteena on selvittää, miten yritykset voivat hyödyntää autonomisia autoja toiminnassaan.


Ensimmäisenä Fordin tutkimukseen osallistuu Hermes, joka on yksi Iso-Britannian johtavista kuluttajatuotteita toimittavista kuljetusliikkeistä. Tavoitteena on saada tietoa myös siitä, miten muut tienkäyttäjät reagoivat pakettiautoon, jossa mitä ilmeisimmin ei ole kuljettajaa lainkaan.


Tutkimuksessa käytettävässä Ford Transitissa on oikeiden itseajavien autojen ulkonäköä jäljittelevät anturit ja “ihmisistuin”, jonka sisällä piilossa oleva kuljettaja voi hallita autoa. Muille tiellä liikkujille näyttää, ettei ratin takana istu ketään.


“Suunnitelmissamme on tuoda autonomiset autot liikenteeseen. Tämän vuoksi on tärkeää, ettemme keskity pelkästään teknologiaan, vaan myös asiakkaidemme liiketoiminnan mahdollisuuksiin,” sanoo Richard Balch, Director, Autonomous Vehicles and Mobility, Ford of Europe. “Paras tapa saada selville yritysten tarpeet on testata prosesseja oikeassa elämässä.”


Ford on ollut hyötyajoneuvojen markkinajohtaja Euroopassa kuusi vuotta.1 Tutkimuksessa hyödynnetäänkin sekä Fordin että johtavien kuljetusliikkeiden asiantuntemusta, ja tavoitteena on tunnistaa uusia mahdollisuuksia ja malleja autonomisten autojen käyttöön. Erityisesti halutaan ymmärtää, miten olemassa olevat prosessit ja vuorovaikutus ihmisten kanssa toimivat käytettäessä autonomista autoa. Useita kohtaamisia sisältävät pakettitoimitukset sopivat tutkimukseen täydellisesti.  


Pakettiauton kuljettajan vastuulla on joskus paljon muutakin kuin ajaminen paikasta toiseen. Hänen tehtävänään voi esimerkiksi olla kuljetettavien tavaroiden lajittelu ja lastaaminen, pakettien luovuttaminen vastaanottajille tai niiden lastaaminen takaisiin autoon, jos toimitus ei ollutkaan mahdollista.


Tässä tutkimuksessa kuljettajalla on kuitenkin täysin passiivinen rooli. Hän vain ajaa autoa. Toimituksiin osallistuvilla kävellen liikkuvilla läheteillä on älypuhelinsovellus, jonka avulla he voivat paikantaa auton sekä avata ja lukita ovet auton ollessa turvallisesti pysäköitynä tien varteen. Auton sisällä äänikomennot ja digitaalinäytöt ohjaavat hänet lokerolle, jossa toimitettavat paketit ovat.



Ihmisten ja autonomisten autojen vuorovaikutuksen ymmärtäminen ja toimintojen suunnittelu mahdollistavat yritysten prosessien toimimisen, vaikka kuljettaja ei olekaan paikalla.


Hermeksen kanssa toteutettavan kahden viikon tutkimusjakson perustana on Fordin menestyksekäs “viimeisen kilometrin toimitusten” -kokeilu Lontoossa, jossa kävellen liikkuvat lähetit noutivat paketit jakeluautosta ja hoitivat kuljetuksen viimeisen osuuden. Seurauksena oli nopea, kestävä ja tehokas toimitusketju kaupungin keskustassa.


Tutkimuksessa mukana olevien autojen avulla Hermes ja muut yritykset voivat alkaa suunnitella, miten heidän tiiminsä työskentelevät ilman kuljettajaa toimivien autojen kanssa. Tähän tutkimukseen Hermes on kehittänyt mobiilisovelluksen, jonka avulla jalan liikkuvat lähetit pääsevät pakettiautoon keräämään paketteja. 


“On jännittävää olla Fordin kanssa testaamassa konseptia, jolla pyritään ymmärtämään autonomisten autojen potentiaali ja niiden rooli kuljetuksissa pitkällä aikavälillä,” sanoo Lynsey Aston, Head of Product, Innovation and Onboarding. “On mielenkiintoista nähdä tämän tutkimuksen ensimmäisiä tuloksia, joista on epäilemättä hyötyä koko toimialalle.”


Fordin tutkijat selvittävät parhaillaan, miten itseajavat ajoneuvot on mahdollista integroida saumattomasti päivittäisen elämäämme. Yksi osa tässä on muun muassa valoon perustuva visuaalinen kieli, jolla autonominen auto ilmaisee muille autoilijoille, jalankulkijoille ja pyöräilijöille mitä se aikoo tehdä seuraavaksi.


Ford on testannut autonomista teknologiaa Yhdysvaltojen suurimmissa kaupungeissa ja aikoo investoida noin 7 miljardia dollaria autonomisiin autoihin osana Ford Mobility -liikkuvuuspalveluita kymmenen vuoden aikana vuoden 2025 loppuun mennessä.


1Ford of Europe raportoi myynnit Euroopan 20 perinteisellä markkinallaan: Alankomaat, Belgia, Espanja, Itävalta, Iso-Britannia, Irlanti, Italia, Kreikka, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tsekki, Tanska ja Unkari.


Ota yhteyttä Tilaa uutiskirje

Uutiset

Tarjoukset

Katso kaikki viimeisimmät tarjoukset Automaa

Uutiset

Katso kaikki viimeisimmät uutiset Automaa