Tekoäly parantaa Ford Kuga Hybridin pitoa ja polttoainetaloudellisuutta
VANTAA 14.12.2020 – Perinteiset nelivetojärjestelmät ovat jo vuosikymmenten ajan tuottaneet paremman pidon liukkaissa olosuhteissa jakamalla voiman auton jokaiselle neljälle pyörälle – mutta polttoainetaloudellisuuden kustannuksella.
Perinteisten nelivetojärjestelmien jälkeen markkinoille tullut uusi, älykäs nelivetojärjestelmä (AWD) parantaa tilannetta, sillä järjestelmä havaitsee, millä pyörillä on paras pito ja siirtää voimaa niille. Näin pito paranee, mutta vaikutus polttoaineen kulutukseen on pienempi.
Ford on nyt mennyt vielä askelen pidemmälle ja esittelee Kuga-malleihin teknologian, jolla nelivetojärjestelmän voi kytkeä pois päältä. Teknologia on saatavissa myös uuteen Kuga Hybrid täyshybridimalliin. Järjestelmä käyttää hyväkseen tekoälyä ja kytkee Kugan älykkään nelivetojärjestelmän1 pois päältä silloin, kun se ei ajo-olosuhteiden vuoksi ole tarpeen parantaen näin auton polttoainetaloudellisuutta. Nelivetojärjestelmä kytkeytyy silmänräpäystä nopeammin takaisin päälle tekoälyn havaitessa, että nelivedon tarjoamasta paremmasta pidosta olisi taas hyötyä.
Vaikka tienpinta voi olla liukas mihin vuodenaikaan tahansa, Fordin älykäs nelivetojärjestelmä1 tuo etua erityisesti talvikuukausina, jolloin sade, lumi ja jää tekevät useammin ajo-olosuhteista haastavia.
Fordin keräämän tiedon mukaan nelivetojärjestelmän kytkeminen pois päältä ja vaihtaminen etuvetoon voi tuoda noin 6,5 prosentin säästön polttoainekulutukseen.
“Nelivetoa ei ole tarkoitettu pelkästään maastoajoon. Lisäpito tekee matkoista mukavampia, turvallisempia ja ajaminen rasittaa vähemmän varsinkin talvisissa olosuhteissa,” sanoo Glen Goold, Kuga Chief Programme Engineer. “Uuden Kuga Hybridin suunnittelussa haluttiin auttaa asiakkaita säästämään polttoainekuluissa. AWD-nelivetojärjestelmän tekoälyn mahdollistama nelivetojärjestelmän poiskytkentä tarjoaa asiakkaillemme sekä pienemmän kulutuksen että kaikki älykkään nelivetojärjestelmän edut.”
“Sumea logiikka”
Kuga Hybridin älykäs nelivetojärjestelmä1 tarkkailee autossa olevien sensoreiden avulla jatkuvasti, millä pyörällä on paras pito.
Bensiini- ja sähkömoottorin yhdistävän täyshybridivoimansiirron tuottamaa voimaa jaetaan saumattomasti etu- ja takapyörien välillä, mikä takaa sujuvan etenemisen ja reagoivan kaarreajon. Voimansiirron muutokset kestävät alle 20 millisekuntia. Jos etupyörillä ei ole lainkaan pitoa, järjestelmä voi siirtää jopa kaiken voiman takapyörille.
Edistyksellinen ja hienostunut AWD-järjestelmän poiskytkentätoiminto käyttää tähän tarkoitukseen omistettua elektronista aivoa ja “sumean logiikan” algoritmia tehdessään päätöksiä siitä, onko takapyörille ohjattava voima mahdollista kytkeä kokonaan pois vallitsevissa olosuhteissa, esimerkiksi maantieajossa lämpimällä ja kuivalla kelillä. Tässä tapauksessa Kuga Hybrid AWD toimii hetkellisesti etuvetoisena, mikä parantaa polttoainetaloudellisuutta.
Kriittisissä tilanteissa voima on aina mahdollista ohjata takaisin takapyörille järjestelmän huomatessa, että nelivetojärjestelmää1 tarvitaan välittömästi tai hetken kuluttua. Nelivetojärjestelmän poiskytkentä seuraa eri järjestelmistä tulevaa tietoa, muiden muassa luistonestoa ja lukkiutumattomia jarruja, tarkastellessaan pyörien pyörimistä ja luistoa. Sääolosuhteita tarkkaillaan tuulilasinpyyhkijöiden toiminnan ja ulkolämpötilan perusteella. Järjestelmä myös huomaa, jos Kuga vetää peräkärryä ja tekee päätökset vain 10 millisekunnissa.
“’Sumea logiikka’ viittaa algoritmiin, joka pystyy huomioimaan monenlaisia muuttuvia tekijöitä ennen päätöksentekoa, ihan kuten ihmiset tekevät esimerkiksi miettiessään pukeutumistaan sääennusteen, vuodenajan, tämänhetkisen sään ja sen mukaan, mihin he ovat menossa,” sanoo Scott Beiring, Ford Driveline Applications Supervisor. “Kugassa se tarkoittaa, että älykäs nelivetojärjestelmä1 ei mene automaattisesti päälle vain sen takia, että tuulilasinpyyhkijät toimivat. Algoritmi huomioi useista sensoreista tulevan tiedon ennen päätöksentekoa, mutta tekee sen nopeammin kuin se olisi yhdellekään ihmiselle mahdollista.”
Vaivatonta omistamista
Uusi Ford Kuga Hybrid käyttää täyshybridivoimansiirtoa tuottaakseen pienemmän kulutuksen ja puhtaasti sähköistä tehoa ilman tarvetta ladata akkua ulkoisesta voimanlähteestä. Toimintamatka on dieselmallien kanssa samalla tasolla.
Kuga Hybrid on ensimmäinen Kuga-malli, jossa sähköistettyyn voimansiirtoon on yhdistettävissä Fordin älykäs nelivetojärjestelmä.1 Ensimmäiset Kuga Hybrid AWD -autot tulevat Suomeen alkuvuonna 2021.
Älykäs nelivetojärjestelmä 1 on saatavana myös kahdeksanvaihteisella automaattivaihteistolla varustettuun Kuga 190 hv 2.0 litran EcoBlue-dieselmalliin.
1 Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat täydentäviä toimintoja eivätkä ne korvaa kuljettajan huomiota, päätöksentekoa ja tarvetta hallita ajoneuvoa.
Kuga Hybrid AWD täyshybridi polttoaineen kulutus alkaen 5,7 l/100 km, CO2 päästöt alkaen 132 g/km WLTP
Kuga 2.0 EcoBlue AWD A8 polttoaineenkulutus alkaen 5,7 l/100 km, CO2 päästöt alkaen 150 g/km WLTP
Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintamatka määritellään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EU) 2017/1151 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) ‑testausmenetelmän mukaisesti tyyppihyväksytylle kevyelle ajoneuvolle ilmoitetaan polttoaineen-/energiankulutustiedot ja CO2-päästötiedot sekä New European Drive Cycle (NEDC)- että WLTP-testausmenetelmän mukaisesti. WLTP korvaa NEDC:n kokonaan vuoden 2020 loppuun mennessä. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot muunnetaan NEDC-menetelmää vastaaviksi. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska eräitä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.
Uutiset
-
Lexie Alford ja uusi täyssähköinen Ford Explorer johtivat ennennäkemättömän…
-
Ford Tourneo Connect sähköistyy; tulossa uusi ladattava hybridi
19.3.2024 – Ford vahvistaa suositun seitsemänpaikkaisen Tourneo Connect 1,2… -
Ford hinnoitteli Mustang Mach-E -mallit uudelleen Suomessa
7.2.2024 – Oy Ford Ab on hinnoitellut suositun täyssähköisen Mustang Mach-E… -
Uusi Ford Mustang; amerikkalainen ikoni syntyi uudestaan
Uusi Ford Mustang Fastback ja Convertible ovat nyt tilattavissa Euroopassa… -
Esittelyssä täysin uusi Ford Transit Connect; nyt myös ladattavana hybridinä
Ford Pron sähköistetty ja tehokas Transit-perhe saa uuden jäsenen yhtiön esitellessä… -
Esittelyssä uusi Ford Kuga; täydellinen paketti uutta muotoilua, teknologioita ja mukavuutta
Uusi Kuga on muotoilultaan raikas ja nykyaikainen niin ulkoa kuin sisältä. Mallissa… -
Ford tutkii mahdollisuutta valmistaa autonosia oliivipuusta
11.1.2024 - Oliivipuun hedelmät tunnetaan kaikkialla maailmassa välipaloina,… -
Ford vahvistaa asemiaan - vuoden myydyin pakettiautomerkki Suomessa jo viidettä vuotta peräkkäin
VANTAA, 2.1.2024 –Vuosi 2023 oli menestyksekäs Ford-pakettiautoille Suomessa,… -
Ford esitteli tyylikkään ja digitaalisen uuden Puman
Uudessa Pumassa on useita isommista autoista tuttuja ominaisuuksia, muun muassa… -
Ford E-Transit Customin hinnat julkistettiin; koko uusi Transit Custom -mallisto on nyt tilattavissa
8.12.2023 – Ford julkaisi tänään hinnat täysin uudelle täyssähköiselle E-Transit… -
Ford esittelee uuden Exit Warning -järjestelmän; vähentää oven avaamisesta aiheutuvien onnettomuuksien riskiä
7.12.2023 - Pakettiautot ovat yhä suuremmassa roolissa kaupunkiliikenteessä,… -
Ford Prolle tuplavoitto
Transit Custom on kansainvälinen vuoden pakettiauto 2024, Ranger vuoden paras…