Tulossa Ford Puma ST
Täysin uusi Ford Puma ST tuo Ford Performancen ajodynamiikan kompaktien SUV-mallien segmenttiin ensimmäistä kertaa Euroopassa.
Mallissa on hienostuneita urheilullista ajoa tukevia teknologioita, esimerkiksi segmenttinsä ensimmäisenä mallina tasauspyörästön lukko (LSD) ja patentoidut voimaa ohjaavat jouset. Puma ST:n valittavien ajotilojen ansiosta siihen saa eri tilanteisiin ja olosuhteisiin sopivan ajotuntuman, ja vaihtoehtoihin kuuluu nyt ensimmäistä kertaa Ford Performance -mallissa myös ajotila Eco.
Teknologioiden ansiosta Puma ST tarjoaa Ford Performance-malleille tyypillisen energisen ajokokemuksen tinkimättä lainkaan SUV-mallin mukavuudesta ja monikäyttöisyydestä.
Puma ST:n 1,5-litran EcoBoost-bensiinimoottorissa on tehoa 200 hv1 ja se kiihtyy 0‑100 km/h nopeuteen 6,7 sekunnissa. Auton optimoidussa alustassa on siihen varta vasten suunnitellut vääntöpalkki, kallistuksenvakaaja ja iskunvaimentimet. Ohjausvaste on 25 prosenttia nopeampi ja jarrut 17 prosenttia suuremmat kuin Puman vakiomallissa. Autoon kehitetyt Michelin Pilot Sport 4S -renkaat auttavat saavuttamaan kaikkien aikojen ketterimmän ajokokemuksen Fordin SUV-mallilla.
Suorituskyvyn paraneminen ja voimakas tyyli sopivat erinomaisesti yhteen Puman innovatiivisten ominaisuuksien, kuten auton yhteysominaisuuksiin kuuluvan Paikalliset vaarailmoitukset -teknologian2 ja tavaratilan lattian alla sijaitsevan käytännöllisen 80-litraisen Ford MegaBoxin kanssa.3
Tulossa 2020 - Lue lisää
Täysin uusi Ford Puma ST tarjoaa sykettä nostavia elämyksiä käytännöllisyydestä tinkimättä.
Hienosäädettyä SUV-mallin ketteryyttä
Puma ST on Euroopassa ensimmäinen pieni SUV-malli, johon on saatavana keulan pitoa optimoiva tasauspyörästön lukko, joka parantaa auton kaarreajo-ominaisuuksia ja minimoi aliohjautuvuutta erityisesti kaarteista pois ajettaessa. Täysin mekaaninen järjestelmä jakaa moottorin vääntöä sille renkaalle, jossa on eniten pitoa. Renkaiden sutiminen vähenee, ja kuljettaja voi nauttia täysin moottorin suorituskyvystä.
Fordin patentoidut voimaa ohjaavat jouset parantavat Puma ST:n vakautta, ketteryyttä ja reagointia. Auon kummallakin puolella on yksilöidyt asennuspuolen mukaan kierretyt jouset, jotka vastaanottavat sivuttaisvoimaa taka-akselistolta ja parantavat sivuttaissuuntaista jäykkyyttä.
Voimakas ja reagoiva suorituskyky
Fordin hienostuneessa 200 hv 1,5 litran EcoBoost-bensiinimoottorissa on edistyksellinen turboahdin ja korkeapaineinen polttoaineenruiskutus sekä erikseen säätyvä nokka-akseleiden ajoitus (Twin-independent VCT), jotka tarjoavat urheiluauton suorituskykyä ja optimoitua polttoainetaloudellisuutta. Moottori on esitelty ensimmäisenä lukuisia palkintoja voittaneessa Fiesta ST:ssä.
Kokonaan alumiinisen kolmesylinterisen moottorin suunnittelussa on tähdätty korkeaan vääntömomenttiin jo alhaisilta kierroksilta alkaen. Tässä auttaa säteittäis-aksiaalinen turboahdin ja sylinterikanteen integroitu pakosarja, joka lyhentää pakokaasun kulkemaa matkaa ennen sen saapumista ahtimelle, vähentäen siten ahtimen viivettä, koska ahdin reagoi nopeammin.
Huipputeho saavutetaan kierrosluvulla 6000 kierrosta minuutissa ja huippuvääntö 320 Nm kierrosluvuilla 2500-3000. Tämä parantaa suoraa kiihdytystä ja reagointia.
Ajotilat joka tilanteeseen
Valittavat ajotilat mahdollistavat Puma ST:n monikäyttöisyyden. Auton luonne on mahdollista säätää jokaiseen tilanteeseen ja mielialaan sopivaksi aina maksimaalisen hauskan ajokokemuksen tuottavasta ajotilasta Track ensimmäistä kertaa ST-malliin saatavaan ajotilaan Eco.
Puma ST:n urheilullista tyyliä korostavat ulkoisesti muun muassa kalteva kattolinja ja rengaskoteloiden voimakas muotoilu.
Urheilullinen tyyli jatkuu myös sisätiloissa, ja ennen sisälle menemistä voi ihailla vakiovarusteisten sähkötoimisesti kääntyvien ovipeilien maahan heijastamaa ST-logoa.
Uusi Puma ST on käytännöllinen ja viimeistelty ja siinä on katseet kääntävät SUV-mittasuhteet. Silti se tuottaa aidon, urheilullisen elämyksen.
Kiinnostuitko? Ford Puma ST:n myynti alkaa Suomessa syyskuun lopussa ja ensimmäiset autot tulevat Suomeen vuoden 2021 alussa.